zaterdag 17 april 2010

halmstadkonferensen 2010 - dl 9 tot slot


tot slot
de 20e halmstadconferentie: 
een vol programma, totaal 12 sprekers verdeeld over 1,5 dag! Gedisciplineerd congresbezoek. Veel eenrichtingverkeer: de spreker vertelt, wordt bedankt en de volgende komt. Geen vraag- en antwoordspel met de zaal Jammer, had interessante discussies kunnen opleveren..

Onderwerp de toekomst van de bibliotheek: gevat in de woorden vrijheid, gelijkheid, facebook . Veel over de impact en rol van digitale media en de rol van de bibliotheek en vooral dat bibliotheken hun rol moeten pakken.  Weinig tot niets over de klant, of over de ervaringen van de klant. Gemiste kans, maar misschien is men hier nog niet aan toe?!
Is dat omdat de Zweedse folkbiblioteken de slag naar vraaggericht nog moeten maken? Dat ze nog ervaringen van klanten en gebruikers moeten gaan ontdekken en gaan gebruiken in hun werk? Ik geloof het niet, zeker niet in de steden, maar ik heb er (nog) geen antwoord op. En ik heb de indruk dat er een erg groot verschil hierin is tussen de urban bibiotheken en de plattelandsregio’s. Dat is ook wel mijn ervaring in verschillende gebieden in Zweden. De provinciale bibliotheken hebben in Zweden een grote inhoudelijke, sturende rol, zeker naar de buiten-stedelijke bibliotheken. Ook daar is t nl eindjes aan elkaar knopen en vechten voor het voortbestaan (in een leeglopend platteland). Ik begrijp nu ook wel waarom er zo vaak studiereizen naar Nederland gemaakt worden door Zweedse bibliotheken. We zijn kennelijk wel een voorbeeld. Terwijl zij ook voorop lopen, wat betreft bundeling van cultuur in kultuurhuset.
Men is wel zeer verbaasd dat wij, in Holland, geen echte oude-vertrouwde bibliotheekopleiding meer hebben . In Zweden kun je bibliotheek en informatiewetenschappen volgen aan 4 universiteiten!. 

Opvallend in de gesprekken buiten de lezingen om is dat het aspect van schoolbibliotheken erg hot is in Zweden: het kost de bibliotheken kennelijk moeite om een goede poot aan de grond te houden mbt educatie en onderwijs, met name het basisonderwijs. En dat in een land waarin het belang van kinderen en jeugd altijd met stip bovenaan staan. Een van de inleiders haalde aan dat het een schande is dat 450000 schoolkinderen het moeten doen met een onbemande schoolbibliotheek (!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten